Regntankar




Liksom när jag satt här en kväll efter jobbet förra veckan, smattrar regnet lika ihärdigt och irriterat mot mina fönsterrutor nu som det gjorde då. Då den vita presseningen från diverse fester denna sommar fortfarande sitter uppspänd ovanför trädäcket utanför mitt fönster, hörs varenda droppe starkare mot den plastiga ytan och skapar en synfoni av regn. Vatten samlas som små pölar på presseningen som tillslut rinner över och likt ett vattenfall ner mot marken. Kanske sitter presseningen fortfarande där för att vi skall minnas de dagar vi suttit under den då vädret varit precis så idylliskt som i varje sommardröm. Men är det egentligen inte i farhågor om regn som den sattes upp? Kanske borde jag gå ut och sätta mig under den nu och höra på det regn som faller men som inte träffar mig.

Jag förderar att titta på den metallgrå himlen med moln som kunde varit ditmålade med pensel från insidan istället. Ibland passar sig regniga dagar bra. Idag passar det.
Jag tänker ligga här och lyssna. Tänka på de sommarpratare som jag under dagen lyssnat på och vad de sagt. Fascineras av hur mycket varje människa har att berätta, oavsett vem personen är och om man bara tar sig tiden att verkligen lyssna. Det finns så mycket spännande saker som människor erfarit och jag älskar att lyssna och låta mig inspireras, beröras, glädjas eller uppröras. Jag brukar fundera på vad jag har att berätta, vad jag skulle prata om om jag blev tillfrågad som sommarpratare.
Vi har alla olika erfarenheter, vi har olika mycket erfarenhet i olika saker och vissa har fler år av erfarenhet än andra. Men alla har vi någon form av erfarenhet och alla har vi något att berätta.
Berätta är något som människan gjort i alla tider och något som vi gör dagligen i små mängder, kanske utan ens att tänka på det. Vi har så mycket att lära av varandra och vem älskar inte farfars rövarhistoier om saker han varit med om i sin ungdom eller fått berättade av någon annan? Jag gör i alla fall det, och jag blir så otroligt nyfiken på nya saker. I framtiden ska jag vara mer frågvis, be människor berätta för att jag vill lära och vara en god lyssnare. Det tror jag ger en mycket.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0